Från Haparanda till Malmö, när IKEA ger sig ut på vägarna. Under två veckor i oktober får 350 hushåll runt om i landet besök av medarbetare från samtliga 22 svenska varuhus.
– Syftet är att förstå hur livet hemma faktiskt ser ut – och hur behoven förändras.
Initiativet, som kallas ”IKEA knackar på”, ska ge en bild av vardagen i Sverige just nu. Besöken sträcker sig från Haparanda i norr till Malmö i söder och blir det största lyssningsprojektet som företaget genomfört på många år.
– Det här handlar om mer än att knacka på dörrar. Genom att besöka människors hem bär vi vidare Ingvar Kamprads arv av nyfikenhet och omtanke. För honom var det viktigt att lyssna med hjärtat, säger Martina Bjuvenius, heminredningschef på IKEA Sverige.
Bakom initiativet finns även ambitionen att bättre förstå hur hemmet speglar samhällets utveckling. I samband med projektet hänvisar IKEA till sin rapport ”De många folkhemmen”, som beskriver hur svenskarnas vardagsliv och boende förändras.