DRÖMMARNA ÄR EN DEL AV AFFÄREN

DRÖMMARNA ÄR EN DEL AV AFFÄREN
Vad är klockan? Har du druckit dagens första kaffekopp? Du är på jobbet, eller hur? Varför jag frågar? Därför att det finns statistik: De flesta av oss går och surfar om bostäder efter morgonkaffet. Fyra av tio bosurfar på jobbet. Lika många går in vid niotiden på kvällen, enligt en undersökning från Hemnet.
Somliga kallar Sverige för Landet lagom. Inte på det här området. Vi bostadssurfar mest av alla. I genomsnitt besöker personer i Sverige någon av de fem största bostadssajterna en gång per månad. Det placerar oss i topp i en jämförelse mellan olika länder, där bland annat våra grannländer, USA och Tyskland ingår.
Det beror kanske på att vi visar mer. Staffan Tell på Hemnet har egna erfarenheter av skillnaden mellan Sverige och Tyskland, och säger att svenskar är väldigt öppna med sitt boende. Husesyn med tillträde till alla rum är mer regel än undantag första gången man besöker någon.
– Det förekommer inte i Tyskland på samma sätt. Där har man mer en privat attityd till hemmet. Och det kan man också se när man tittar på deras bostadssajter. Ofta har man bara en exteriörbild och en planlösning, säger han. Och det pekar mot en iakttagelse när det gäller vårt bostadssurfande: Statistiken tyder nämligen på att det är annat än planer på att köpa ny bostad som drar. Det görs omkring 13000 bostadsaffärer i månaden i Sverige – men Hemnet har 2,5 miljoner besökare i veckan.
– Det är väldigt mycket drömmar om hur vi vill bo , som ryms i den andra siffran, säger Staffan Tell. Att köpa en bostad är den största affär många gör i livet. Det kräver eftertanke och att man jämkar ihop sina drömmar innan man är beredd att slå till.
Det breda intresset för surfandet är således en del av affären. Att finnas där ute är därför en självklarhet för oss mäklare. Frågan hur vi gör det på bästa sätt.
EGEN KANAL ÄR GULD VÄRLD
Medievärlden har hittills kontrollerats av stora mediehus och vi mäklare har varit beroende av de villkor mediehusen dikterat. Internet har på gott och ont öppnat upp för att göra alla till medieägare. Valet är därför: ska vi vara beroende av andras godtycke eller skaffa oss egna kanaler som vi själva kontrollerar?
 

KANALBYGGAREN – DITT MÄKLARKONTOR

Med en riktig nyhetssajt finns det ALLTID en anledning för bo-intresserade återvända. Din närvaro och tillgänglighet är varje dag dygnet runt. Att vår bostadssajt (NAMNET!) startar med 1000 sökbara artiklar (Google gillar) gör att den blir för första stund Sveriges största Bo-sajt samma dag som du trycker på startknappen!
DET RÄCKER INTE MED REKLAM
Det räcker inte heller bara med reklam. Reklamtröttheten är ett exempel på hur vi reagerar på irrelevanta budskap och “sälj” som trycks ut till oss. Drömmarna kräver mer. Det gäller att möta människor i deras verkliga intressen och varsamt föra dem fram till ett köpbeslut.
 

SOCIALA MEDIER KRÄVER EN REDAKTÖR

Det räcker inte att annonsera en gång i veckan. Eller att skicka in en pressrelease till tidningen en gång per år. Allt fler inser att sociala medier kräver ständig handpåläggning – en redaktör som uppdaterar sidan kontinuerligt.
Valet är inte om – utan vem som gör jobbet. Med vårt paket för SOCIALA MEDIER så är du närvarande i de viktigaste sociala mediekanalerna (Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn) och morgondagens. Du är där med innehåll som faktiskt kan attrahera följarna och som är specialanpassat för respektive kanal.
NYHETSBREV
En fantastisk mediekanal som många mäklare har upptäkt. Vi som gör dessa brev har stor erfarenhet i tidningsmakeri och har jobbat i framkant med content marketing, advertorials och marknadsföring i stort. Och på tal om stort. De journalistiska kvalitéerna har faktiskt inbringat ett stort journalistpris…

Bergvärmepump ökar värdet med 125 000 kr

Har någon av dina grannar installerat bergvärmepump? Allt fler har uppmärksammat fördelarna med den miljövänliga energikällan.
Färre däremot vet att bergvärmen även höjer värdet på ditt hus.
Det visar Boolis nya bergvärmeanalys.
– Om du har en villa i Storstockholm med bergvärme ligger värdepåverkan på 200 000 kronor, säger Christopher Madsen, analytiker på Booli.

I år består analysen av 35 000 villor sålda med bergvärme och datan är hämtad från 2018-
och fram till 17 nov 2024. Slutsatsen är entydig: Sett över hela landet får man i snitt 125 000 kronor mer för sitt hus om det har bergvärme.
Förra året låg den siffran på 108 000.

Resultatet av årets analys visar en värdeökning i hela landet. I Storstockholm landar siffran på 200 000. Det är 50 000 kronor mer än vad förra årets analys.