Appen riktar sig till alla IKEAs kunder och har ett stort fokus på personaliserade upplevelser och engagerande innehåll. Utseendet liknar ett sociala medier-flöde, där du kan bläddra bland produkter och få inredningsinspiration till hemmet, anpassat efter smak och preferens. I appen kan du även förbereda inför varuhusbesök genom inköpslistor med favoritmarkerade produkter, eller göra köp direkt i mobilen. Appen kommer att utvecklas över tid med nya användbara funktioner och tekniska lösningar.
– Vår ambition är att skapa enkla och fantastiska digitala upplevelser som våra kunder vill ha. Då måste allt vårt innehåll vara spännande och intressant. Lanseringen av appen är ett oerhört viktigt steg i att ännu bättre kunna möta våra kunder online, säger Michael Andersson, Digital Manager, IKEA Sverige.
IDAG SKER 75% AV ALLA ONLINEBESÖK till IKEA via mobila enheter. För att bli ännu mer tillgängliga befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka i en stor digital förändringsresa. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler, innovativa butiksformat och digitala plattformar. Lanseringen av appen är ett viktigt steg i den utvecklingen
– Det ska vara lika enkelt och smidigt att handla hos oss – när, var och hur du än föredrar att göra det. Vi försöker hela tiden förenkla och förbättra upplevelsen för våra kunder när de besöker oss online, men tittar också på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i våra varuhus med den digitala, säger Michael Andersson.
UNDER DE SENASTE MÅNADERNA HAR IKEA kraftigt ökat sin e-handel – jämfört med samma period förra året har försäljningen online ökat med 200 procent. Lanseringen av appen, tillsammans med det snabba arbete som gjorts för att anpassa sig till det ökade volymerna, skapar bra förutsättningar för att fortsatt möta nya högre nivåer.