IKEA ökar försäljningen under pandemin

IKEA ökar försäljningen under pandemin

Lena Herder, landschef IKEA Sverige. Foto: IKEA

Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till en rejält ökad försäljning inom områden som kök, hemmakontor, utomhusmöbler och sovrum samt produkter som bidrar till mer hållbart liv hemma. Den online-genererade försäljningen har under verksamhetsåret ökat med omkring 40 procent och den sammantagna tillväxten landar kring 200 miljoner kronor.

– Jag är otroligt stolt över våra medarbetares insatser under detta speciella år. Vår fina försäljning är resultatet av en sann entreprenörsanda där alla hjälpts åt för att snabbt ställa om vår verksamhet och hitta nya sätt att möta och hjälpa våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.

Inredningsexperter över internet och billigare leveranser

ANTALET KUNDER SOM VALDE ATT besöka IKEA online – för att inspireras, få hjälp eller beställa – ökade kraftigt från mitten av mars. För att möta kundernas förändrade köpmönster har IKEA i snabb takt utvecklat tjänster kopplade till handel online – en utveckling som påskyndats av covid-19. Redan i april fick kunderna i Sverige möjlighet att beställa sina varor online för att sedan hämta dem utanför varuhusen. Kunderna har nu även möjlighet att tillsammans med en heminredningsexpert planera såväl kök som hela hem – och det digitalt via dator eller telefon. Dessutom har IKEAs hemleveranser av paket blivit smidigare och mer prisvärda.

– Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift av alla våra medarbetare, säger Lena Herder.

De svenska varuhusen har hållit öppet under hela verksamhetsåret. Varuhusens restauranger har dock varit stängda från mitten av mars till mitten av augusti.

För att hjälpa alla dem som drabbats av covid-19 skänkte IKEA Retail (Ingka Group) 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor användes i Sverige.

Hållbarhet, expansion och låga priser i fokus

I 75 ÅR HAR VARUHUSEN VARIT EN avgörande del av IKEAs framgång – och kommer även fortsättningsvis att vara så. Under ett tak finns allt för livet hemma, samtidigt som heminredningsexperter erbjuder inspiration och smarta lösningar för hemmets alla rum. I linje med den digitala utvecklingen fortsätter IKEA att utveckla service som hjälper människor att handla där och när det passar dem – oavsett om det är i varuhus eller online.

– Under verksamhetsår 2020 hade vi haft det största antalet besök hos IKEA Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i IKEA Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder.

PARALLELLT MED DE DIGITALA SATSNINGARNA förstärker IKEA det fysiska mötet genom att öppna ett helt nytt varuhus i Kållered och etablera nya butiker och koncept i Europas snabbast växande huvudstad Stockholm. Under året ska IKEA lägga fortsatt kraft på att nå målet att vara cirkulära till 2030. Redan i somras startade försäljningen av second hand på varuhusen och inom kort öppnas världens första renodlade IKEA butik för second hand på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. För att verkligen nå fler, investerar IKEA nu även stort i ännu lägre priser.

200 000 regnbågspåsar såldes under året

Populär påse. Foto:IKEA

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2020:

  • Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 17,8 miljarder SEK VÅ19).
  • Totalt antal besök: 161 miljoner besök (jämfört med 151 miljoner VÅ19)
  • Den online-genererade handeln ökade med omkring 40 procent.
  • 3,9 miljoner sålda varmkorvar, 318 000 veggie hot dogs, 650 000 RYET LED-lampor och 200 000 regnbågskassar.
  • Drygt 800 paket med solpaneler för svenska hem.
  • 3 miljoner medlemmar i IKEA Family.

 

Loading
Loading
Loading

Klassiskt fiskben nu med modernt klick

Bjelin introducerar ett slitstarkt fiskbensgolv som bygger på patenterad teknik och erbjuder en modern tolkning av en tidlös klassiker. "Woodura Fiskben 2.0" är i ett större format, är tre gånger tåligare än traditionella träalternativ, och är enkel att installera på grund av klickteknologi.

Loading

Gustaf Engdahl-Nilsson: Ny stjärna på kontoret

– Min ledstjärna är att kunden ska vara 100 procent nöjd. Jag kommer inte forcera affärer. Jag har stor respekt för allvaret i en bostadsaffär. På Properties & Partners kontor i Borlänge föds just nu en ny stjärna: Gustav Engdahl-Nilsson.

Stolt sponsor: “Ett lyft för Livia Blomkvist!”

– Livet består av mer än att hjälpa människor att hitta sin drömbostad, säger Lars Antonsson på Properties & Partners Borlänge som är en av sponsorerna bakom Borlänges nya SM-hopp. – Jag är otroligt tacksam för att Lars och Properties & Partners i Borlänge stöttar mig, kvitterar Livia.

Fyra Täbyskolor tävlar om bästa skolkök 2024

Brinkskolan, Åva gymnasium, Hägerneholmsskolan och Näsbyparksskolan – se där fyra skolor som representerar Täby när  tävlingen ”Sveriges offentliga måltider” belönar landets bästa skolkök.

Nya krav på laddstolpar – är din förening redo?

Naturvårdsverkets bidrag för laddstolpar till BRF täcker upp till 50 % av kostnaderna för inköp och installation av laddstolpar och upp till maximalt 15 000 kr per laddpunkt. Detta inkluderar arbete, material, grävning, installation och liknande. 

Kommunen vill att du källsorterar hemma

Hösten 2026 blir det enklare för oss Täbybor att återvinna våra förpackningar. Kommunen inför då "närsortering" - ett nytt system där förpackningar hämtas nära hemmet.

I veckan tar Dalarna många olika former

6–12 oktober lyfter vi Dalarna som ett starkt formlän med rötter i traditionen och grenarna mot nya uttryck. Formveckan Dalarna öppnar upp för deltagande från alla delar av Dalarna från Idre i norr till Smedjebacken i söder.

Dialogmöten ska sätta din idé på kartan

Nu inleds arbetet med en ny kommuntäckande översiktsplan för Borlänge kommun. Som ett första steg får alla Borlängebor chansen att tycka till med hjälp av en digital karta. I oktober bjuder kommunen också in till flera olika dialogmöten.

“Jag möter dig som kund på dina villkor”

Nu stärks Properties & Partners kontor med en riktig vinnare. Fabian Stenmo jobbar som mäklarassistent just nu och blir i början av året klar med utbildningen till mäklare. DinBostad ringer upp honom för en liten pratstund.

Återvändare blir Täbys nye stadsarkitekt

Den 26 augusti tillträder Björn Peters tjänsten som stadsarkitekt i Täby kommun. Peters är redan bekant med kommunens utmaningar och förutsättningar eftersom han tidigare suttit i en referensgrupp en arkitekturpolicy för kommunen.

Loading
Loading
Loading

Loading

En av fyra saknar helt ekonomisk krockkudde

En av fyra saknar helt ekonomisk krockkudde. Dessutom är det fler som sparar mindre nu än för ett halvår sedan jämfört med dem som sparar mer. Detta visar SBAB:s undersökning Spartempen. – Unga har dragit ner sparandet mer än andra. Var fjärde person mellan 18–29 år säger att de sparar mindre nu jämfört med för ett halvår sedan, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

“Vi stöder förslaget – bara inte i vårt kvarter”

– Det är tydligt att politiker placerar nya, impopulära byggprojekt i områden där de själva inte bor, säger Olle Folke, professor i statsvetenskap vid statsvetenskapliga institutionen, och en av de forskare som ligger bakom studien.

Bor du som dina jämnåriga kompisar?

Hyresrätten beskrivs ibland som det första steget på bostadsmarknaden, men att målet egentligen är ett ägt boende. Den grupp i undersökningen som är mest intresserad av att bo i bostadsrätt är 18–24-åringarna och den som är mest intresserad av småhus är 35–44-åringarna.

Din bostad får egen kommissionär i EU

– Vi kommer att utveckla en europeisk plan för överkomliga bostäder, för att titta på alla orsaker till krisen och hjälpa till att frigöra de privata och offentliga investeringar som behövs.  Det slog EU-kommissionens omvalda ordförande Ursula von der Leyen fast när hon presenterade sina politiska prioriteringar för de kommande fem åren. För att hitta lösningar kommer Ursula von der Leyen för första gången att utse en kommissionär med direkt ansvar för bostäder.

Vi drömmer om att vakna utvilade men …

Vi svenskar drömmer om att vakna utvilade, men vi störs av fel temperatur, oro – och smulor i sängen. Det framgår av IKEAs nya studie “Så sover svenskarna” – en undersökning där just svenskarnas sovvanor, rutiner och behov står i centrum.  Eller så är det reklam för möbelföretagets stora utbud av sängar.

Gängen får en miljon att överväga flytt

Säkerhet och trygghet är avgörande när svenskar väljer bostadsområde, enligt en ny Sifoenkät. Undersökningen visar att cirka 1,5 miljoner vuxna svenskar överväger att flytta på grund av ökat våld och gängkriminalitet, men många hindras av ekonomiska- och andra personliga skäl såsom till exempel arbetssituation eller familjesituation.

Swedbank: “Räcker med 30 000 nya bostäder”

Under de senaste fem åren färdigställdes i genomsnitt cirka 55 000 bostäder per år. Men de kommande tio åren kommer det bara att behövas cirka 30 000 nya lägenheter och villor per år. Det menar Swedbank i en ny analys som vänder upp och ner på diskussionen.

Fin bostad viktigast för unga

Nästan 9 av 10 unga tycker att det är viktigt att ha "en fin bostad" i framtiden. Samtidigt tycker 6 av 10 att bostadssituationen i Sverige är helt orimlig.

Fyra av tio villaägare över 55 bor för stort

55 procent av de unga äldre (55 till 69 år) funderar på att flytta till ett nytt boende. Drygt fyra av 10 villaägare anser att deras nuvarande boende är för stort. Detta är några av resultaten i en ny Sifo-undersökning som Verian genomfört på uppdrag av OBOS. OBOS menar att stora samhällsvinster skulle skapas om rörligheten bland äldre på bostadsmarknaden blir bättre.

Mäklarna optimistiska om uppsving i höst

Inför årets tredje kvartal tror 62 procent av mäklarna på stigande priser. Endast 5 procent tror på sjunkande priser. Majoriteten tror även att budpremierna kommer att stiga. Den senaste tidens ökade aktivitet på bostadsmarknaden bedömer mäklarna i huvudsak drivs av ett uppdämt behov att byta bostad följt av förhållandevis kapitalstarka mindre pris- och räntekänsliga bostadsköpare som varit inne en längre tid på bostadsmarknaden.