Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till en rejält ökad försäljning inom områden som kök, hemmakontor, utomhusmöbler och sovrum samt produkter som bidrar till mer hållbart liv hemma. Den online-genererade försäljningen har under verksamhetsåret ökat med omkring 40 procent och den sammantagna tillväxten landar kring 200 miljoner kronor.
– Jag är otroligt stolt över våra medarbetares insatser under detta speciella år. Vår fina försäljning är resultatet av en sann entreprenörsanda där alla hjälpts åt för att snabbt ställa om vår verksamhet och hitta nya sätt att möta och hjälpa våra kunder, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Inredningsexperter över internet och billigare leveranser
ANTALET KUNDER SOM VALDE ATT besöka IKEA online – för att inspireras, få hjälp eller beställa – ökade kraftigt från mitten av mars. För att möta kundernas förändrade köpmönster har IKEA i snabb takt utvecklat tjänster kopplade till handel online – en utveckling som påskyndats av covid-19. Redan i april fick kunderna i Sverige möjlighet att beställa sina varor online för att sedan hämta dem utanför varuhusen. Kunderna har nu även möjlighet att tillsammans med en heminredningsexpert planera såväl kök som hela hem – och det digitalt via dator eller telefon. Dessutom har IKEAs hemleveranser av paket blivit smidigare och mer prisvärda.
– Vi har snabbt ställt om vår verksamhet efter kundernas behov och önskemål och samtidigt skapat tillväxt. Detta under en pandemi som påverkat hela vårt samhälle. Det är en fantastisk bedrift av alla våra medarbetare, säger Lena Herder.
De svenska varuhusen har hållit öppet under hela verksamhetsåret. Varuhusens restauranger har dock varit stängda från mitten av mars till mitten av augusti.
För att hjälpa alla dem som drabbats av covid-19 skänkte IKEA Retail (Ingka Group) 26 miljoner euro globalt, varav 17 miljoner kronor användes i Sverige.
Hållbarhet, expansion och låga priser i fokus
I 75 ÅR HAR VARUHUSEN VARIT EN avgörande del av IKEAs framgång – och kommer även fortsättningsvis att vara så. Under ett tak finns allt för livet hemma, samtidigt som heminredningsexperter erbjuder inspiration och smarta lösningar för hemmets alla rum. I linje med den digitala utvecklingen fortsätter IKEA att utveckla service som hjälper människor att handla där och när det passar dem – oavsett om det är i varuhus eller online.
– Under verksamhetsår 2020 hade vi haft det största antalet besök hos IKEA Sverige någonsin. Även antalet medlemmar i IKEA Family är nu det största någonsin. Vi siktar högt och vill nu nå ännu fler av de många människorna, säger Lena Herder.
PARALLELLT MED DE DIGITALA SATSNINGARNA förstärker IKEA det fysiska mötet genom att öppna ett helt nytt varuhus i Kållered och etablera nya butiker och koncept i Europas snabbast växande huvudstad Stockholm. Under året ska IKEA lägga fortsatt kraft på att nå målet att vara cirkulära till 2030. Redan i somras startade försäljningen av second hand på varuhusen och inom kort öppnas världens första renodlade IKEA butik för second hand på återbruksgallerian ReTuna i Eskilstuna. För att verkligen nå fler, investerar IKEA nu även stort i ännu lägre priser.
200 000 regnbågspåsar såldes under året
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2020:
- Total försäljning: 18 miljarder SEK (jämfört med 17,8 miljarder SEK VÅ19).
- Totalt antal besök: 161 miljoner besök (jämfört med 151 miljoner VÅ19)
- Den online-genererade handeln ökade med omkring 40 procent.
- 3,9 miljoner sålda varmkorvar, 318 000 veggie hot dogs, 650 000 RYET LED-lampor och 200 000 regnbågskassar.
- Drygt 800 paket med solpaneler för svenska hem.
- 3 miljoner medlemmar i IKEA Family.