I förra veckan öppnade ”Home experience of tomorrow varuhus” i Shanghai. Nu ska även varuhuset i Malmö, som det andra IKEA varuhuset i världen, omvandlas till ett center för livet hemma. Ombyggnaden inleds vid årsskiftet och planeras vara klar under vintern 2022.
– Målet är att göra varuhuset till en plats som genom upplevelser, gemensamt skapande och digitala lösningar stimulerar intresset för livet hemma och heminredning. Tillsammans med våra kunder i varuhuset vill vi utforska och testa nya sätt att möta deras olika behov och därmed tillsammans skapa morgondagens detaljhandel, säger Tobias Bogefors, varuhuschef i Malmö.
Varuhuset kommer att byggas om och till exempel utvecklas uppdelningen mellan ett plan för möbler och ett för tillbehör mot att istället erbjuda en komplett lösning för respektive rum i hemmet. Dessutom kommer tag-själv-lagret minimeras för att skapa utrymme för mer inspiration, föreläsningar och workshops för kunderna.
En satsning i flera delar
Förutom varuhuset planeras en byggnad med arbetsplatser integrerad i dagens varuhus för att där kunna testa nya idéer och lösningar. Dessutom planeras ytor anpassade för innovation, utveckling, kreativa möten, samarbeten och utbildning – allt för att kunna attrahera globala kompetenser och entreprenörer till Malmö.