Medan vi gläder oss åt att restriktionerna avvecklas noterar vi att pandemin rubbat många cirklar. Även på bomarknaden. En förändring i det som sker under det som synes ske har förstärkts under pandemin: Objekt som marknadsförs på förmarknaden, det som bland annat Booli kallar “snart till salu”, har stadigt ökat från 2015 och når nya toppnoteringar under 2021.
– Antal annonser “för snart till salu” ökade med hela 27 procent jämfört med 2020.
Varför det är intressant? Därför att de påverkar hur både säljare och köpare agerar. För dig som tänker sälja din lägenhet betyder det att det intressanta kanske händer innan den öppna budgivningen börjar.
– Och för dig som vill hålla dig framme som köpare indikerar Boolis statistik att de bästa objekten faktiskt säljs innan de kommer ut på Hemnet.
Det kan uttryckas på ett annat sätt: Om digitaliseringen har förenklat relationen mellan köpare och säljare så visar Boolis statistik nu att den som har de bästa kontakterna på marknaden och som är bäst på att se vad som händer “runt hörnet” gör de bästa affärerna innan de ens annonserats.
Jag vill inte framstå som mallig, men en bättre beskrivning av vår byrås affärsidé kunde jag inte komma på.
Välkommen till årets första nyhetsbrev! Vi bjuder som vanligt på intressanta erbjudanden och ger dig nyttig information om vad som sker under det som sker på bomarknaden.