Vi visste det, men nu är det bevisat. Olika generationer konsumerar på olika sätt, visar en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av förvaringsföretaget Elfa.
– Generationsforskningen visar att våra värderingar sätts mellan 16 och 24 års ålder. Det är då vi formas som mest när det handlar om hur vi konsumerar och vad vi prioriterar i våra liv, säger Anders Parment, Generations- och konsumtionsexpert.
Till exempel prioriterar äldre i högre grad kvalitet framför “slit och släng” jämfört med yngre, medan yngre är mer benägna än äldre att låna eller hyra saker.
I en Sifo-undersökning som Elfa har låtit genomföra har olika konsumtionsmönster bland generationerna framträtt. Hållbarhet har blivit allt viktigare i samhället på grund av klimatfrågan. Hur mycket vi konsumerar påverkar klimatet i allra högsta grad, men det finns flera sätt att försöka minska sin klimatpåverkan genom hur man väljer att konsumera.
– Till exempel att låna eller hyra saker när man behöver dem istället för att köpa nytt. Men det är mer populärt bland de yngre än de äldre. 54 procent av Millennials svarar att de lånar eller hyr medan endast 42 procent av Boomers gör det.
För många innebär en gammal uttjänad möbel inte per automatik en tripp till soptippen. Istället kan man tjäna en peng på att sälja sin bokhylla eller soffa på andrahandsmarknaden och på samma gång möjliggöra en cirkulär ekonomi. Men den här inställningen verkar inte riktigt ha slagit igenom på lika bred front bland alla generationer. 38 procent av Millennials har sålt möbler och inredning, medan endast 19 procent av Boomers har gjort detta.
Hur vi förvarar det vi konsumerar i våra hem är en kärnfråga. Sifo-undersökningen visar att yngre generationer, Generation Z och Millennials, till och med drar sig för att köpa nytt för att de inte vet var de ska förvara sakerna: 49 respektive 45 procent medger detta. Medan de äldre, Generation X och Boomers, i lägre utsträckning oroar sig för det dilemmat: 42 respektive 37 procent.
– I framtiden kommer många att bo i mindre hem och därmed ha mindre yta att utnyttja. Det kommer att göra en smart och välstrukturerad förvaring ännu viktigare för yngre. Man behöver ha ordning och reda för att det ska bli smidigt att fullt ut ägna sig åt delningsekonomi i form av att sälja, köpa, hyra och låna saker mellan varandra, fortsätter Anders Parment.