Fruktbladet ringer upp Josefin Rydhede som jobbar med marknadsföring och kommunikation på Hammarviken, bolaget som är ny ägare till Fruktbudet. Precis som Fruktbudet är Hammarviken ett familjeföretag och vi får en pratstund om hur det kan komma att påverka Fruktbudets kunder.
– Jo, det är sant. Vi är också ett familjeföretag så det är en likhet vi har gemensamt med Fruktbudet, där många inom familjen Blomster jobbat under åren.
– Vi gillar korta beslutsvägar och vi gillar att på riktigt förstå hur verksamheten fungerar. Till exempel har vi åkt med ut i bilarna med fruktleveranser och även kavlat upp ärmarna inne i produktionslokalerna.
Så arbetar familjeföretag och det är först då förstår man verksamheten – på riktigt.
Varför köpte ni Fruktbudet?
– Vi har bra kompetens inom livsmedel och vi som bolag är duktiga på att bygga företag. Fruktbudet är en stark aktör inom sin branschdel och har funnits länge. Det attraherade oss.
Något särskilt ni föll för?
– Hälsoaspekten! Att ta hand om sin personal med att erbjuda en fruktkorg är en enkel men bra handling. Frukt är en enkel produkt att förstå värdet på. Vi har alltid uppmanat våra anställda att jobba inne på kontoret. Och där ska det självklart finnas en fruktkorg.
Hur kommer Fruktbudets kunder märka att Hammarviken är nya ägare?
– Fruktbudet är bäst på det de gör. Bolaget är marknadsledare och tar frågor som är viktiga för oss på stort allvar – som miljö och hållbarhet.
– Vi ska därför inte pilla i det dagliga som fungerar så bra, men självklart kommer vi stödja Fruktbudet så att de får bra förutsättningar att göra kunderna än mer nöjda. Det kan handla om att skala upp inom marknadsföring och effektivisera administrationen.
… till sist den obligatoriska frågan: Vilken är din favoritfrukt?