– Är det före- och efterbilder?
Nope. Det kallas e-styling, och magasinet Aftonbladet livstil har grottat i trenden.
– Vi skickar de bilder vi vill ha e-styling på till en redigerare och sen får vi tillbaka en inspirationsbild på hur rummet kan bli. När du ser en sådan bild får du en helt annan känsla av bostaden. Det är inte animerade bilder utan det här är foton som är omgjorda digitalt, säger Peter Eriksén som är mäklare.
E-styling är som man kan ana av namnet alltså styling som inte är utförd på riktigt i bostaden. Mäklarna skickar bilder på hemmet till en redigerare som sedan photoshoppar om alltihop. Samma rum men nya färger, lampor, möbler, ja rasket. En helrenovering, men inte på riktigt.
Kommer e-styling ta över den traditionella stylingen?
– Nej, det kommer inte att ta över styling, det tvivlar jag på. Stylingen ger ändå känslan hos kunden när de kommer dit. E-styling är också rätt dyrt. Har du en större lägenhet med 20, 25 bilder i annonsen så går det inte att e-styla alla. Det kostar ändå 1000 kronor per bild.
Före och efter, så här går e-styling till. I Peter Erikséns annons kan man se både hur lokalen ser ut på riktigt, och e-stylad.
– I mitt fall känns det relevant att göra en sådan grej, det går inte att ta in inredare som ska styla en sådan här lokal. Sen använder vi även e-styling på renoveringsobjekt för att ge en känsla av hur man kan få det att se ut. Tekniken går ju framåt överallt, det är spännande tycker jag.