Snart jul och för 36:e året i rad finns redan Årets Julklapp. Den spelar vi vidare på!
– Sällskapsspel är en klassisk julgåva som nu återupptäcks av nya generationer. I en omvärld präglad av krig, våld och ekonomiska svårigheter blir sällskapsspelet en möjlighet att för en stund koppla bort världen utanför och istället uppleva samvaron med nära och kära. Sällskapsspelen står för trygghet men också för eskapism och utveckling, säger Emma Hernell som är VD på Handelns Utvecklingsinstitut (HUI).
Brädspelsboomen är här för att stanna. Brädspelsförsäljningen globalt uppgick under 2022 till 15 miljarder dollar och förväntas växa med 7 till 11 procent de kommande fem åren. Orsaken anses vara att de senaste årens oro i världen och det ekonomiska läget får oss att längta efter den tid som var. Vi söker oss till varandra. De små sammanhangen.
– Vi återupptäcker glädjen genom att förlora oss en stund och koppla bort från världen utanför. Samtidigt växer ny teknik fram och förnyar en klassisk julklapp.
Sällskapsspel är inte längre enbart förbehållna hemmiljön. På många restauranger, barer, caféer, arbetsplatser och co-working spaces erbjuds möjligheten att delta i frågesporter, quiz eller klassiska brädspel. Utvecklingen av ny teknik och spelupplevelser har gjort spelen mer spännande och engagerande. Speciellt “fygitala” spel, som kombinerar klassiska brädspel och rollspel med digitala spelupplevelser. AI innoverar spelbranschen och tar spelandet till en ny nivå.
– Det pågår en ständig utveckling av sällskapsspel. Gamla klassiker fortsätter att vara populära samtidigt som produktutveckling gör spelen fygitala, De är både fysiska och digitala och blandar element från klassiska rollspel, brädspel och digitala spel. Ny teknik som tex AI bidrar till en fortsatt produktutveckling.
Motivering bakom valet: Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:
• Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
• Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
• Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter