I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. I Borlänge har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 51 procent sedan 2019.
Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
– Vi har undersökt var ingenjörerna bor och var de jobbar före respektive efter pandemin och listat 13 så kallade “Teams-trakter”. Det är områden som har sett en särskilt stor ökning av långdistanspendlare, säger Johan Kreicbergs, samhällspolitisk chef på Sveriges Ingenjörer.
Även Falun är attraktivt – här har långpendlarna ökat med hela 82 procent.
– I Falun och Borlänge har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 82 respektive 51 procent sedan 2019. Vår slutsats är att dessa distansarbetare lockats av lägre bostadspriser och närheten till naturen, säger Johan Kreicbergs.
Ökning av bosatta ingenjörer med mer än 10 mil till sin arbetsplats
Postnummer | Referensort | Ökning långpendlare |
62 | Visby/Gotland | 93 procent |
84 | Sveg/Härjedalen | 92 procent |
79 | Falun | 82 procent |
33 | Värnamo | 75 procent |
53 | Lidköping | 63 procent |
34 | Ljungby | 61 procent |
56 | Habo | 59 procent |
95 | Haparanda | 59 procent |
81 | Hofors | 59 procent |
80 | Gävle | 59 procent |
86 | Timrå | 58 procent |
67 | Arvika* | 56 procent |
78 | Borlänge | 51 procent |
*För Arvika bör ökningen tolkas med försiktighet då antalet långpendlare är färre än 20.
– Det ökade distansarbetet kan komma att ha stora samhällseffekter, på alltifrån skattesystem till offentliga investeringar och bostadspriser. En ingenjör i Stockholm tjänar cirka 20 procent mer än ingenjörer med liknande roller i exempelvis Västernorrland och Norrbotten, där Timrå respektive Haparanda ligger, säger Johan Kreicbergs.
Gemensamt för dessa 13 identifierade ”Teams-trakter” är långpendling till storstadsregionerna Stockholm–Solna, Göteborg och Malmö–Lund. Bland de nytillkomna långpendlarna i Falun och Borlänge är det 54 respektive 49 procent som pendlar till Stockholm-Solna.
I rapporten Distansarbetsrevolutionen använde Sveriges Ingenjörer anonymiserade uppgifter om postnummer för hem och arbetsplats för 100 000 ingenjörer under 2019 och 2024. Undersökningen omfattar enbart ingenjörer, men totalt arbetar nu 1,8 miljoner svenskar regelbundet på distans.
Vanligaste pendlingsdestinationerna per område 2024
Stockholm–Solna | Göteborg | Malmö–Lund | Övrigt | |
Visby/Gotland | 62% | |||
Sveg/Härjedalen | 43% | |||
Falun | 54% | |||
Värnamo | 42% | |||
Lidköping | 48% | |||
Ljungby | 29% | |||
Habo | 41% | |||
Haparanda | 59% | |||
Hofors | 68% | |||
Gävle | 48% | |||
Timrå | 62% | |||
Borlänge | 49% |