”Vem behöver en Ferrari eller en Rolex, när man kan äga många böcker?” Frågan ställs i det trendiga inredningsmagasinet Elle Decor (14 mars 2025).
– Efter decennier av vitt & fräscht och kala väggar är bokhyllan tillbaka.
Den nya trenden bland inredare och stajlister har till med ett namn: bookshelf wealth, ungefär bokhyllerikedom. Ironiskt nog är det på internet trenden märks som mest. Sedan början av 2024 är begreppet bookshelf wealth ”hot”.
– TikTok har till och med ynglat av sig i hashtaggen #BookTok som samlat över 52 miljoner inlägg och 370 miljarder visningar, enligt affärstidningen Forbes.
Kulturjournalisten Gunnar Bolin, uppvuxen med bokhyllor, noterar att sedan 2010-talet är bokhyllor mer eller mindre varit försvunna i vanliga bostadsannonser. Inte heller dvd- eller cd-samlingar syns till. ”Rummens väggar gapar tomma, bortsett från enstaka tavlor, en tv-skärm stor som en fotbollsplan och kanske en sandfärgad morgonrock hängande på en krok.”
– Men nu har alltså någonting hänt.
Det är detta nygamla intresse för böcker som även det internationella designmagasinet Elle Decor upptäckt: “I år är den ultimata statussymbolen inte att ha en Ferrari, eller en Rolex, eller ens en dyr designväska. Enligt TikTok är den ultimata beviset för att man hänger med är att äga ett många böcker och – det här är avgörande – visar upp dem på rätt sätt.”
Boken är alltså tillbaka. Om än bara som inredningsdetalj.