Alla pratar om inflation och räntor. Men det finns andra tecken i tiden: Årets Julhandelsrapport pekar på att tomten kommer att dela ut fler paket:
– Julhandeln spås hamna på 1,5 miljarder kronor – en ökning med 2 procent jämfört med 2023
Årets julhandelsprognos görs både i löpande och fasta priser. I löpande priser (värde) spås detaljhandeln växa med 2 procent i december. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 6 procent och sällanköpsvaruhandeln väntas minska med 1 procent. Försäljningen i fasta priser (volym) bedöms öka med 1 procent för detaljhandeln. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 4 procent och sällanköpsvaruhandeln minska med 2 procent.
Här är några bakgrundsfakta, enligt William Lindquist, analytiker på HUI Research:
- Räntesänkningar, stigande reallöner och disponibla inkomster som återigen ökar innebär att konsumenternas köpkraft inför julen är större än i fjol. Julhandeln 2024 beräknas omsätta 93 miljarder kronor och har därför rekord i sikte,
- Maten är en central samlingspunkt varje jul och i år spås hushållen spendera mer pengar på julmaten än i fjol. Det prismedvetna beteendet kommer dock i viss mån sannolikt att fortsätta inom dagligvaruhandeln, där den ekologiska julskinkan i varukorgen möjligtvis byts ut mot motsvarande billigare alternativ.
Den kapitalintensiva sällanköpsvaruhandeln har fått genomgå ett stålbad när konsumenterna hållit hårt i pengarna. Branschen möter en prismedveten konsument och spås fortsatt en negativ utveckling även i årets julhandel.
– Trots ett något ljusare ekonomiskt läge förväntas prisfrågan fortsatt att vara central. Många konsumenter kommer därför att söka maximalt värde för sina pengar och konsumtionen under novembers stora reaperioder spås fortsätta öka på bekostnad av decemberhandeln, konstaterar William Lindquist.
Försäljningsutvecklingen i december 2024 jämfört med samma månad 2023, löpande priser:
Julhandelsrapporten 2024: Rekord i sikte när ekonomin ljusnar