Kylskåp med reklam. Kan det bota svenskarnas reklamtrötthet? Bild Samsung.

ICA-stig är snart i ditt kylskåp

Samsung har startat ett pilotprogram i USA där deras smarta kylskåp “Family Hub” nu kan visa annonser på sina skärmar när de inte används. Det rapporterar M3. I uttalande till Android Authority bekräftar Samsung att reklamen inte visas när skärmen används för konstläget (Art Mode) eller när användaren visar fotoalbum. Reklamen dyker upp när skärmen är inaktiv och syftar till att “höja kylskåpets värde för användarna”. Pilotprogrammet är i USA men det finns indikationer på att liknande kan komma till Sverige längre fram. (M3)

Björn Kjellman som Ica-Stig. Foto Ica.

Samsung försvarar åtgärden med att det här är en del i deras strategi att göra “Family Hub”-serien mer än ett kylskåp. Det ska vara enn digital skärm för hushållets uppladdade innehåll och aviseringar. Syftet är enligt företaget att erbjuda fler funktioner och möjligheter för användarna, inte bara reklam.

Ingen officiell plan för Sverige har offentliggjorts än. Pilotprogrammet gäller idag endast USA och företaget nämner att det “förr eller senare” kan komma även hit. Konsumentskydd beaktas noggrant, inte minst kring reklam på personliga enheter i hemmet.

Frågan är väl om vi svenskar som redan är reklamtrötta verkligen vill ha ICA-Stig även i vårt eget kylskåp.