I väntan på att regeringen ska komma till skott med höghastighetstågen, fortsätter Trafikverket att planera för hur dragningen ska se ut och var stationerna ska vara placerade. Det finns sex möjliga dragningar för ett nytt snabbtåg att åka de 70 kilometerna mellan Lund och Hässleholm.
Men det finns ett problem i alla: Runt om i landet möts myndighetens idé att lägga stationer långt ifrån stadskärnor med protester. I Lund höjer nu det politiska styret rösten mot både potentiella dragningar och risken att en stationerna placeras opraktiskt långt ifrån befintliga trafiknoder. Att som Trafikverket föreslå köpcentrumet Nova som nära stationsläge ses som ”fullständigt orealistiskt” av kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg (L), som i Sydsvenskan protesterar mot att en sådan station inte görs tillgänglig för så många som möjligt.
Fel station gör snabbtåg till snigeltåg för oss passagerare. Samtidigt pågår sedan tidigare en puttrande diskussion om en underjordisk tunnel för befintlig tågtrafik i centrala Lund med sex spår. Givet att järnvägen i dag utgör en barriär i Lund och hindrar viktig stadsutveckling och förtätning finns det stora fördelar med att kombinera en dragning av snabbspår med en överdäckning och nergrävning av både passagerar- men även godståg i centrala Lund.
I dagsläget finns det dock lite som pekar på att det överhuvudtaget kommer bli någon höghastighetsjärnväg. Det saknas en bred blocköverskridande konsensus kring projektet så länge regeringen håller sig för god att diskutera finansiering utanför befintliga ramar och så länge Liberalerna fortsätter idka krypskytte mot projektet. Samtidigt inger det föga respekt att Moderaterna, som var det parti som först föreslog projektet inom allianssamarbetet sommaren 2014, helt har vänt sig mot projektet, skriver Sydsvenskan på ledarplats.