Rekordmånga paketleveranser väntas nå svenska hushåll inför denna jul. För många bostadsrättsföreningar innebär det nya utmaningar, som trängsel i trapphus, blockering av gemensamma utrymmen mm. Den ökade mängden paket medför även både högre stöld- och brandrisk, oavsett om paketen står där en kort stund eller under längre tid.
– Julhandelns rusning ställer extra höga krav på bostadsrättsföreningar och boende, säger Per Karlsson på Sveriges BostadsrättsCentrum (SBC). Här får du fyra tips för en smidig julhandel i bostadsrättsföreningar:
• Kontrollera portkoder: För att säkerställa att obehöriga inte får tillgång till fastigheten kan föreningar behöva se över vilka leverantörer som har tillgång till portkoder och säkerställa att boende har aktuella instruktioner för paketmottagning. Detta minskar risken för att obehöriga tar sig in.
• Organisera gemensamma utrymmen: Genom att skapa särskilda områden i entréer eller gemensamma utrymmen för leveranser kan man undvika att paketen blockerar gångvägar och skapar trängsel. Det bidrar till en mer trivsam miljö för de boende och dessutom minimeras risken för bränder.
• Digitala nycklar: Med digitala nycklar blir det möjligt för boende att öppna dörren på distans och ta emot paket direkt i lägenheten, vilket förhindrar att trapphus blockeras och minskar risken för stöld. En investering i digitala lösningar för pakethantering kan effektivt hantera det ökade antalet leveranser.
• Effektiv pakethantering med leveransboxar: Externa leveransboxar i direkt anslutning till fastigheten gör det enklare för boende att ta emot och returnera paket när det passar dem, utan att behöva passa specifika leveranstider. Boxarna frigör också plats vilket gör fastigheten mer välordnad. SBC samarbetar med iBoxen som erbjuder kostnadsfria leveransboxar för enkel och hållbar pakethantering dygnet runt.