– Men nu sker en tyst revolution som ritar om spelplanen för köpare och säljare, menar Booli.
Orsaken: En ouppmärksammad jättemarknad växer fram.
Segmentet “snart till salu”, som främst består av oannonserade*) objekt, har exploderat och står nu för hela 41 procent av utbudet på Booli.
Ett flertal av dessa objekt säljs redan direkt på förmarknaden.
– Denna kraftiga utveckling går nu inte att hejda. Antalet bostäder på den här marknaden är nu så stort att du som köpare riskerar att missa varannan bostad som är ute till försäljning. Det här är det inte många som känner till, säger Karin Grundeus, presskontakt på Booli.
De oannonserade objekten på förmarknaden finns ofta endast tillgängliga på mäklarnas egna hemsidor. Booli är en söktjänst som samlar in både bostäder till salu och snart till salu från mäklarna, och kan därför ge en heltäckande bild av marknaden.
– För att kunna se dessa bostäder behöver du som letar bostad besöka din lokala mäklarbyrå.
Enligt Boolis senaste rapport har antalet bostäder som låg ute som “snart till salu” ökat med 19 procent mellan 2023 och 2024. På Booli tillkom det under 2024 totalt 113 000 nya bostäder snart till salu och 189 000 nya bostäder på till salu-marknaden, en ökning med 16 procent mot föregående år.
I genomsnitt låg en bostad ute oannonserad i 36 dagar på Booli. Många av dessa bostäder kom aldrig ut som annonserade objekt på den traditionella marknaden, utan såldes direkt.
– Det kan vara svårt som köpare att veta om en bostad faktiskt ska säljas inom kort eller om säljaren är ute i ett tidigt skede. Rådet är att alltid kontakta mäklaren för att inte missa drömobjektet, konstaterar Karin Grundeus på Booli.
Enligt en tidigare undersökning från SBAB under 2023, så svarar landets mäklare att de uppskattar att de säljer runt 22 procent av bostäderna utan en betald bostadsannons på en av de största annonsplattformarna.
*) Objekt som inte aktivt marknadsförs som till salu på de traditionella annonsplatserna.
Läs hela rapporten här.