“Har Mor FYFFES hemma idag?” Denna gamla reklamslogan förändrade svenska folkets inställning till bananer.
“The Banana Company AB” startades 1909 av norrmannen Carl Matthiessen och bolaget blev snart känt undernamnet “AB Banan-Kompaniet” och kompaniet tillhör de första svenska företag i Sverige som insåg reklamens kraft. Förutom annonser i veckotidningarna distribuerades Bananbladet till 30 000 olika återförsäljare runt om i landet.
På 1930-talet saluförde Fyffes bananer och “Har Mor FYFFES hemma idag?” blev vår tids Ica-reklam, illustrerad av konstnären Robert Högfeldt.
Och det gav resultat: År 1910 var konsumtionen av bananer i Sverige 0,1 kg per person och år, konsumtionen för 1998 var 17 kilo per person och år, enligt uppgift från Banankompaniet.
Fakta om bananen:
Bananen har sina rötter i sydöstra Asien, men den spreds därifrån redan under antiken. På 1400-talet anlades portugisiska bananplantager på Kanarieöarna. Därifrån kom den på 1500-talet till Syd- och Centralamerika.
Eftersom bananer är känsliga var de länge svåra att importera till Europa. De måste skördas omogna, och de tål inte kyla. Den första lasten som anlände till Göteborg 1909 var sönderfrusen, och endast ett fåtal bananer kunde räddas. Transporterna har alltid varit fruktens värsta fiende, men i och med att dessa ständigt har förbättrats har kvaliteten i svenska butiker höjts. Utbudet har växt, och varje år finner nya former och smaker sin väg till affärernas diskar.