Svenskarna är mest nöjda med när de handlar mat online. Och det som är viktigast när svenskarna näthandlar matvaror är priset, visar Mathems Sifo-undersökning – sex av tio (62%) prioriterar prisnivån.
– Det är naturligtvis viktigt för oss att veta vad som är särskilt viktigt för de som handlar mat på nätet om vi ska kunna leverera den bästa köpupplevelsen, säger Johan Gertell, sälj och marknadsdirektör på Mathem.
Flest (79%) är nöjda eller mycket nöjda med att leveranserna anländer i tid. Näst högst rankas produkternas kvalitet där sju av tio (69%) är nöjda eller mycket nöjda, tätt följt av ett brett sortiment (66%). Minst nöjd är man med returprocessen där knappt två av tio (17%) är nöjda eller mycket nöjda, följt av hållbarhetsprofil (31%).
– Här kan vi ändå konstatera att branschen i stort lever upp till konsumenternas prioriteringar, vilket är glädjande – men också att det finns utvecklingspotential på sina håll. Returprocessen exempelvis. Eftersom det är så smidigt att handla mat online måste det självklart vara lika smidigt att returnera varor, menar Johan Gertell på Mathem.
När det gäller att handla frukt online finns inga breda studier. Men en kandidatuppsats på Uppsala universitet visar att en del uppfattar att “ur ett kvalitetshänseende till och med var bättre vid köp online, exempelvis när det gällde färskheten på frukt och grönsaker”.
– Jag känner mig trygg vid mitt köp. Jag var faktiskt positivt överraskad. Jag trodde att de kanske väljer ut de sämre sortimenten som dom vill bli av med eller som håller på att gå ut, men det är ju färskare än i butik, säger en respondent.