För 37:e året i rad presenterar HUI Research Årets Julklapp, en tradition som speglar samtida konsumtionstrender och ger en inblick i framtidens konsumtionsmönster.
– Årets Julklapp 2024 är unisexdoften.
Motivering: Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.
Doften kommer i allt fler prisklasser och utföranden. Det finns ett nyväckt intresse för hur doften får oss att må och dess effekter på välbefinnande, sömn och avslappning.
I takt med att gränserna för genusstereotypa uttryck suddas ut inom mode och kosmetik, ser vi ett starkare fokus på individen. Årets Julklapp är därför unisexdoften – en extra accessoar som sätter guldkant på vardagen.
– Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisex-doft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina när och kära i julklapp 2024, säger Emma Hernell VD på HUI Research.
Pressmeddelande: HUI Research presenterar Årets Julklapp 2024 – Unisexdoften