– Proppen är ur! Det konstaterar Michel Vacchi när redaktionen för Mera Borlänge ringer upp honom. Michel har sålt hela nio (9!) bostäder bara i januari och han vet precis varför att han lyckats så bra.
– Jag har delvis vänt på hela sättet många mäklare brukar göra göra affärer. Det handlar om att på riktigt veta vad kunderna är ute efter – och vad de faktiskt behöver.
Kan du förklara närmare?
– I en del länder i Europa har man två mäklare. En för säljaren och en för köparen. “Köpmäklaren” vet vad hon eller han ska leta efter utifrån önskemål från sina uppdragsgivare. De som gör det bra, får en nära relation och förståelse för vad som passar just den kunden.
– Den metoden har vi anammat här på byrån och renodlats under senaste tiden.
Om vi förstått rätt så är endast 30 % av dina bostäder synliga på Hemnet?
– Det stämmer. Många av debostäder jag säljer just syns inte för den som går in och letar på t.ex. Hemnet. Istället har jag ett uppdrag att sälja en lägenhet till ett visst pris.
– Genom nära och löpande kontakt med presumtiva kunder där ute som letar bostad vet jag när det finns riktiga intressenter på en viss bostad. Även köparna blir glada över att de slipper hålla koll på marknaden och inser att de får en bra möjlighet att köpa en bostad till ett rimligt pris.
Kräver inte detta arbetssätt väldigt mycket mer tid i anspråk?
– Jo, men det är meningen med föreningen. Jag och övriga här på byrån älskar ju att ha kundkontakt. Det har varit vår grej hela tiden. I alla undersökningar får vi toppbetyg i kundnöjdhet och många av våra kunder har vi hjälpt vi flera tillfällen och även över flera generationer.
– Att få hjälpa en människa hem är en förmån vi ödmjukt tar på största allvar.